Protocol Covid-19 trainingen. Actueel sinds: 15 oktober
Inleiding
Sinds de uitbraak van het Covid-19 virus in maart 2020 hebben we eerst niet, daarna geleidelijk weer en uiteindelijk helemaal weer kunnen trainen. Vanaf 21 september is er een aanscherping van regels door de overheid afgekondigd, omdat we in veiligheidsregio Kennemerland gevestigd zijn. Voor onze vereniging betekent het dat we met het oog op het winterseizoen een actualisatie hebben gemaakt van ons protocol. Hierin volgen wij het RIVM, de gemeente Haarlem, het NOC*NSF en de Atletiekunie. In dit document staan de regels en maatregelen die door onze vereniging zijn bedacht en uitgeschreven, aan de hand van de regels en richtlijnen vanuit de bovengenoemde instanties.
Organisatiestructuur
Eerste aanspreekpunt is onze Trainingscoördinator Dik de Groot (dik.de.groot@avhaarlem.nl). Wanneer er sprake is van een positieve test van een atleet of huisgenoot die op de baan is geweest, informeer Dik dan direct zodat wij actie kunnen ondernemen. Overige vragen kunnen gesteld worden aan onze voorzitter, Marijke Zwaag (Marijke.zwaag@avhaarlem.nl). Zij is woonachtig in Nederland t/m 25 oktober, daarna neemt John Komen het over. (John.Komen@avhaarlem.nl)
Zijn het kleine vragen over trainingstijden of wc-gebruik dan kunnen die door trainers beantwoord worden. Mochten het vragen zijn over ons beleid, zoals hygiëne of afstand houden, stuur ze dan door naar Dik.
Aanwezigheidsregels: (Bron: RIVM)
Bij verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn) moet je thuisblijven. Ook bij hoesten, benauwdheid, verhoging/koorts of bij plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping). – Wat is belangrijk bij een zieke huisgenoot? Heeft die huisgenoot koorts (38 graden Celsius of hoger) en/of benauwdheid? Dan mag niemand van de huisgenoten naar buiten en dus ook niet naar de training tot de uitslag van de test bekend is; alleen wie geen klachten heeft, mag even boodschappen doen. Als de huisgenoten ook klachten hebben, dan laten zij zich ook testen.
Communicatie / registratie van aanwezige personen op de atletiekbaan:
In de veiligheidsregio Kennemerland geldt een meldplicht bij evenementen van meer dan 50 personen. Het bestuur heeft de tijden van de wintertrainingen gemeld bij de gemeente. Er kan dus gecontroleerd worden. Wanneer er controle is, zal Dik de Groot het eerste aanspreekpunt zijn en bij zijn afwezigheid is dat Niels Ran of een bestuurslid.
Het bestuur heeft besloten om niet elke training een presentielijst te maken van alle aanwezigen op zowel de baan als in de kantine. Hier hebben we de mankracht niet voor, want het vereist veel administratie. We zien er wel op toe dat enkel leden of ouders van leden op de baan zijn. Atleten die een proeftraining willen doen, moeten zich vooraf eerst aanmelden bij de ledenadministratie.
We zullen iedereen uit ons ledenbestand met ingang van maandag 28 september een e-mail sturen wanneer ons het nieuws bereikt over een positief geteste atleet, of positief geteste huisgenoot die op de baan is geweest. Uiteraard zonder de naam te vermelden. Maar we zullen wel vermelden in welke groep deze atleet traint, of ouder van is die bijv. in de kantine is geweest.
Let op: app of e-mail dus direct naar Dik zodra jouw testuitslag positief was of die van een huisgenoot!
Algemene regels atletiekbaan
AV Haarlem behoudt zich het recht voor om iedereen naar huis te sturen waarvan zij vermoeden dat hij/zij verkouden is of andere Covid-19 symptomen laat zien.
Atleten komen niet eerder dan 10 minuten voordat de training begint de atletiekbaan op.
Na de training blijf je niet op de baan hangen maar ga je op aanwijzing van je trainers direct de baan af.
Word je opgehaald en zijn je ouders er nog niet, blijf je bij de fietsenstalling wachten tot je ouders er zijn.
Ouders mogen de atletiekbaan niet meer betreden.
De ingang is hetzelfde als de uitgang, houd je aan de 1,5 meter afstand tot anderen.
De atleten wassen hun handen vóór ze van huis vertrekken en zijn al naar de wc gegaan.
De kantine is volledig gesloten tijdens trainingen.
De kleedkamers en douches mogen niet gebruikt worden tijdens de training en deze ruimte bij de 100-meter start zal dan ook niet open zijn.
Tijdens de trainingen zal er gebruik gemaakt worden van de wc’s in de kantine.
De wc’s worden na elke training schoongemaakt door een trainer of bestuurslid.
De spullen hiervoor staan in de gang van de kantine.
Je gaat per groep naar buiten zodat niet alle atleten tegelijk door het hek moeten.
Wij schudden geen handen of enige andere vorm van fysiek contact.
Uitzondering bij pupillen tijdens tikspelen of estafettevormen.
Nieuwe atleten zijn welkom maar moeten zich altijd eerst aanmelden via Emiel, per e-mail naar (ledenadministratie@avhaarlem.nl) en dit wordt doorgegeven aan Dik.
Regels pupillentraining
Winterseizoen tijden: Op zondagen van 9:30 – 10:45 uur. Vanaf donderdag 29 oktober trainen de B/C en mini’s van 17:15-18:15 in de zaal aan de Planetenlaan, bereikbaar via de parkeerplaats tegenover de Dekamarkt en naast het Schoter Lyceum. Vanaf donderdag 29 oktober trainen de A pupillen van 17:00 – 18:00 in de Kennemersporthal.
Bij aankomst ga je naar je trainers en word je verdeeld in 2 of meer groepen.
Je blijft de hele training bij deze trainer.
De vaste plek bij slecht weer tijdens de buitentraining op de baan is voor pupillen helaas niet meer de kantine, die moet gesloten blijven. De materiaalcontainers kunnen worden gebruikt om te schuilen voor de regen.
Ouders van pupillen mogen helaas niet meer als toeschouwer blijven. Ouders die op de baan willen blijven kijken adviseren we om zelf ook lid te worden en mee te trainen om half 10 bij de groep van Ludwien voor beginners of Ruud voor gevorderden. Een goede gezondheid behouden is immers heel belangrijk in deze bijzondere tijden. En anders brengen en weer naar huis gaan en weer ophalen als de training afgelopen is. De kantine is namelijk gesloten en plaatsnemen op de tribune kan en mag ook niet, dat is de vaste plek voor junioren A/B en senioren tijdens de training.
De pupillen hoeven zich niet te houden aan de 1,5-meter-regel. Dit houdt in dat er op de gewone manier getraind blijft worden.
Tikspellen, estafettevormen en andere trainingsvormen waarbij je dichter dan 1,5 meter bij elkaar moet komen kunnen gewoon doorgaan.
Trainers blijven zoveel op 1,5 meter afstand van de atleten.
In sommige gevallen zal een trainer dichterbij komen dan 1,5 meter omdat dit niet anders kan, denk aan: een kind dat zicht heeft bezeerd, een ruzie/vechtpartij die opgelost moet worden, een verdrietig kind dat hulp nodig heeft etc.
Trainers maken aan het eind van elke training de spullen schoon zoals in de checklist in dit document is uitgeschreven.
Regels juniorentraining
Winterseizoen tijden:
Donderdagen van 19:00 – 20:30 uur en op zondagen van 10:30 – 12:00 uur.
Bij aankomst gaan de atleten meteen 2/3 rondes inlopen waarbij ze letten op de 1,5 meter afstand.
De vaste plek bij slecht weer is voor C/D junioren de tribune. Hier kunnen zij ook hun spullen neerleggen en hun spikes aantrekken. Voor A/B junioren is het ook de tribune, zowel voor hun spullen als het aantrekken van de spikes.
Onder het afdakje van het wedstrijdsecretariaat mag alleen incidenteel geschuild worden, maar hier mogen geen spullen liggen die opstoppingen doen ontstaan want dan is 1,5 meter afstand niet te houden.
Na het inlopen zullen de atleten direct ingedeeld worden bij een trainer. Bij deze trainer blijf je de hele training.
Tijdens de gehele training zal er rekening gehouden worden met 1,5 meter afstand.
Hierin zal ook een beroep gedaan worden op de atleten zelf.
De training zal zoveel mogelijk dezelfde opbouw hebben als voor het virus met de uitzondering dat estafettevormen niet gedaan kunnen worden.
Bij werponderdelen blijf je de eigen spullen gebruiken en zullen er geen overgooivormen gedaan worden.
Trainers maken aan het eind van elke training de spullen schoon zoals in de checklist in dit document is uitgeschreven.
Regels seniorentraining
De atleten gaan individueel inlopen buiten de baan.
De vaste plek bij slecht weer is voor senioren de tribune. Hier kunnen zij ook hun spullen neerleggen en hun spikes aantrekken.
Onder het afdakje van het wedstrijdsecretariaat mag alleen incidenteel geschuild worden, maar hier mogen geen spullen liggen die opstoppingen doen ontstaan want dan is 1,5 meter afstand niet te houden.
Tijdens de gehele training zal er rekening gehouden worden met 1,5 meter afstand. Bovendien worden er groepjes van 4 atleten gemaakt die de hele training bij elkaar – op 1,5 meter afstand – blijven. Zij dragen eenzelfde gekleurd lint zodat de groepen onderling te onderscheiden zijn. Er mag niet gemengd of gewisseld worden. Er wordt ingedeeld op zoveel mogelijk gelijk niveau/snelheid.
Hierin zal ook een beroep gedaan worden op de atleten zelf.
Wanneer met materiaal gewerkt wordt, maken de atleten direct na gebruik deze schoon. Er zal een emmer met sop gepakt kunnen worden uit de kantine.
Aan het eind van elke training maakt de trainer de spullen schoon zoals in de checklist in dit document is uitgeschreven.
Checklist
WC schoonmaken Voor elke wc en/of ander object waar een vochtig doekje voor gebruikt moet worden wordt een nieuw doekje gebruikt.
Vochtig doekje over de bril van de wc’s.
Binnenkant van de wc schoonmaken met wc-borstel en wc-eend.
Met vochtig doekje kraan en wasbak afnemen.
Met vochtig doekje de deurklink van wc-hokjes en buitendeur binnen- en buitenkant schoonmaken.
Materialen schoonmaken Na gebruik van materiaal wordt dit schoongemaakt met de doekjes die in het materiaalhok liggen.
Al het werpmateriaal wordt compleet schoongemaakt met vochtige doekjes.
De bovenste en onderste van een stapel hoedjes wordt schoongemaakt.
Alle hekjes die gebruikt zijn worden schoongemaakt.
Bij horden wordt de witte balk schoongemaakt.
Bij harken en bezems wordt de steel schoongemaakt.